Individuele begeleiding

Voor jongeren met een beperking

Een paar dagen per week biedt Mise en scene hulpverlening individuele dagbesteding aan voor jongeren die niet naar school kunnen, beperkt naar school kunnen of (naast school) veel behoefte hebben aan werken in een 1 op 1 setting. Werken in een drukke klas zorgt voor een aantal jonge mensen met een beperking voor teveel prikkels waardoor zij geremd worden in hun ontwikkeling.
Op dit moment is het mogelijk om woensdag en/of donderdag een dag of dagdeel begeleiding te krijgen in huiselijke sfeer. Dit omdat veiligheid voor jongeren erg belangrijk is en een huiselijke sfeer vaak meer veiligheid biedt. De begeleiding vindt plaats in de woon- en werkruimte van Mise en scene hulpverlening. Vanaf september 2022 is er plek voor een extra jongere om begeleiding te krijgen. Er zijn maximaal twee jongeren, elk met hun eigen begeleider. 

Aangezien er twee verdiepingen zijn waar gewerkt en gespeeld kan worden, kunnen de jongeren al dan niet kiezen voor interactie met elkaar. Maar er kan ook gekozen worden voor het gescheiden houden van de jongeren.  
Elke cliënt start met een proefperiode van één maand om te zien of er een match is met de begeleider en of de jongeren in combinatie met elkaar een match zijn (ondanks dat ze niet perse met elkaar hoeven te werken). Het is belangrijk dat elke jongere zich prettig voelt bij de huidige situatie.
In principe heeft iedereen een slaapkamer om zich terug te kunnen trekken. Daarnaast is er een relaxruimte/ snoezelruimte die ook dienst kan doen als werkruimte. Beneden is de woonkamer/ keuken, waar eventueel ook gewerkt kan worden, met de dieren geknuffeld kan worden en waar ook mogelijkheden zijn tot spelletjes, relaxen etc.

WERKEN MET
EEN DOEL

Werken aan doelen wordt afgewisseld met vrije tijd, wandelen en eventueel een bezoekje aan de speeltuin, aan het einde van de straat. Doelen worden afgestemd met ouders en er wordt per dag(deel) bekeken wat de jongeren aankunnen. Dit laatste blijft de leidraad van de begeleiding. We hopen in de toekomst ook het werken in een volkstuintje aan te kunnen bieden aan de jongeren, om zo ook lekker te kunnen werken in de buitenlucht.

Het verhaal van Sam

Van school, naar thuis,

naar Femke

Dit is Sam. Hij is 14 jaar en heeft een verstandelijke beperking. Sam is erg prikkelgevoelig, heeft veel last van angsten en van alle verschillende geluiden die zo hard bij hem binnenkomen. Vroeger ging Sam altijd naar de Inspecteur de Vriesschool in Den Haag en werd hij 1 op 1 begeleid. Dat ging erg goed. Zonder de persoonlijke begeleiding lukte het Sam echter niet de lessen te volgen omdat hij snel afgeleid was en hij overprikkeld raakte.

Zelfs in een klas met maar een paar kinderen en waar veel begeleiding aanwezig is, lukte het Sam niet de prikkels goed te reguleren als er niet iemand specifiek voor hem is; iemand die hij vertrouwd en bij wie hij zich veilig voelt.

Hij deed zo zijn best, maar als de prikkels teveel worden, is Sam boos. Niet omdat hij stout is, of stout wil zijn, maar omdat zijn hoofd zo vol zit dat het hem niet meer lukt. 

Thuis leren bij Femke

Hierdoor is Sam uiteindelijk toen hij 12 jaar was thuis komen te zitten. School leverde zoveel stress op, Sam werd er steeds ongelukkiger. School kon helaas ook niet bieden wat hij nodig had en dus werd hij een zogenoemde ‘thuiszitter’. Omdat het voor Sam goed is wel af en toe van huis weg te zijn en ouders soms ook even ontlast willen worden in de meer dan gebruikelijke zorg voor Sam, komt Sam elke woensdagochtend naar de individuele dagbesteding van Mise en scene hulpverlening. Hier blijft hij tot en met donderdagmiddag. Sam slaapt hier dus ook, zodat ouders ook eens een avondje voor zichzelf hebben, uit eten kunnen gaan of aandacht kunnen geven aan de broers en zussen van Sam.

Tijdens de dagbesteding kijken we naar wat Sam op dat moment aankan. Het doel om ergens anders te zijn, even van mama weg te zijn, is voor Sam al heel groot. We werken verder aan het bevorderen van zelfstandigheid en zelfredzaamheid; zelf helpen met zijn bed opmaken/ afhalen, zelf oefenen met tandenpoetsen, zelf zijn spullen opruimen, maar ook eten in een andere omgeving dan thuis (wat erg moeilijk is voor Sam). Daarnaast leest Sam met de begeleidster, oefenen we zijn fijne motoriek door schrijfoefeningen te doen, kunnen we een spelletje spelen en wordt er veel door het mooie Scheveningen gewandeld zodat Sam zijn energie kwijt kan.

Na elke activiteit heeft Sam behoefte aan een momentje rust: even niks moeten, de prikkels van de afgelopen activiteit verwerken. Hier is alle tijd en ruimte voor. De individuele begeleiding kan ingevuld worden a.d.h.v. de wensen van ouders en, nog belangrijker, naar de mogelijkheden van het individuele kind.
Op deze manier lukt het toch om Sam wekelijks begeleiding te bieden, waardoor zijn ontwikkeling toch gestimuleerd blijft. 

Sam

Het verhaal van de moeder van Sam:

‘Femke ontzorgt ons en bezorgt Sam groei in zijn ontwikkeling’

Vanaf medio 2014 is Femke Trommar al betrokken in de dagelijkse zorg van onze meervoudig gehandicapte zoon. Eerst als begeleider individueel op school en later is dit omgezet naar begeleiding individueel thuis, tijdens vakanties en logeerweekenden.
Wij hebben Femke leren kennen en als een zeer betrouwbaar persoon.
Femke, komt op tijd op afspraken of laat ruim van te voren weten als er echt iets tussen komt. Op het moment dat onze zoon bij Femke is weten we dat hij veilig is en dat hij goed verzorgd wordt. Dit te kunnen vertrouwen geeft ons, de o zo nodige rust om ons weer op te laden voor als hij weer terug komt. Femke houd goed contact met ons als onze zoon bij haar is en waar nodig is er altijd overleg mogelijk. Ook stemmen we afspraken rondom onze zoon samen af zodat er een duidelijke zelfde structuur voor hem ontstaat zowel thuis als bij Femke thuis. Deze samenwerking is echt ideaal voor ons als gezin.

Sam werd eerst begeleid door Femke op school in de klas, daar is hun band gestart en deze werd alleen maar sterker in de jaren, ondertussen vertrouwd onze zoon Femke blindelings. Dit is echt ter verdiensten van Femke, die heel veel tijd en energie steekt in deze band.
Na de schoolperiode, is Sam eerst gestart in de logeer-en vakantiegroep bij Femke waar er 1-op-4 begeleiding was. Dit vond hij geweldig. Maar toen zijn problematiek steeds zorgzamer werd, trok hij de groepsbegeleiding niet meer. Samen met Femke hebben we gekeken naar een oplossing zodat hij toch bij Femke kon blijven komen en hun sterke vertrouwensband gehandhaafd kon worden.

 

Wij, ouders, zijn ontzettend blij zo’n goede trouwe zorgverlener te hebben gevonden
die onvoorwaardelijk voor onze zoon gaat.
Dit is heel zeldzaam in de zorg en wij
zijn zomaar één van de gelukkigen die haar hebben gecontacteerd voor onze zoon.

Wij  kunnen Femke dan ook volmondig aanbevelen!

Mocht je de kans krijgen om een samenwerking met Femke aan te kunnen gaan, zeggen wij: Doen!

Ouders Sam